Τζιμ Τζάρμους - Ποιητής και κινηματογραφιστής

Του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ
Ποιητής και κινηματογραφιστής, ο Τζιμ Τζάρμους κατάφερε να επιβάλει ένα είδος ανεξάρτητου κινηματογράφου με ταινίες από το «Πέρα από τον Παράδεισο» ώς τα «Σπασμένα λουλούδια».
Η πρόσφατη ταινία του, «Στα όρια του ελέγχου», που θα δούμε αυτές τις μέρες, είναι γύρω από έναν εκτελεστή που αναλαμβάνει μια μυστηριώδη αποστολή στην Ισπανία. Συναντήσαμε τον 55χρονο αμερικανό σκηνοθέτη στη διάρκεια του φεστιβάλ που οργανώνει κάθε χρόνο ο Εμίρ Κουστουρίτσα στο χωριό του:
- Βλέποντας κανείς τις ταινίες σας έχει την αίσθηση ότι σας τραβάει περισσότερο η αποξένωση του ατόμου, η περιπλάνηση σ' έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η απόλυτη μοναξιά και μόνο το χιούμορ μπορεί κάποτε να τον σώσει...
«Δεν αναλύω τις ταινίες μου. Είναι σαν να με ρωτούσαν από πού προέρχεται η Γη. Δεν ξέρω. Εκείνο που βασικά με ενδιαφέρει είναι η ομορφιά της εικόνας, όπου μέσα της μπορείς να κινήσεις διάφορα πράγματα και πρόσωπα. Στο σινεμά χωρίς την εικόνα τίποτα δεν έχει αξία. Η πλοκή είναι δευτερεύουσα».
- Οι περισσότερες ταινίες σας είναι ανεξάρτητες παραγωγές, κι έτσι έχετε την ευκαιρία να κάνετε αυτό που θέλετε...
«Μην ξεχνάτε ότι οι σπουδαιότερες ταινίες έγιναν όταν οι δημιουργοί έκαναν εκείνο που ήθελαν. Αν ο Ορσον Γουέλς υποτασσόταν στα στούντιο δεν θα υπήρχε ο "Πολίτης Κέιν". Εκείνο που ενδιαφέρει το Χόλιγουντ είναι το χρήμα. Γι' αυτό και γύρισα την τελευταία μου ταινία στην Ισπανία, με ευρωπαϊκά, βασικά, χρήματα. Εδώ, ευτυχώς, εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στο σκηνοθέτη».
- Είναι ένα είδος φιλμ νουάρ;
«Είναι και ρόουντ μούβι και γκανγκστερική περιπέτεια και ελπίζω και κάτι περισσότερο. Εχει να κάνει μ' έναν μυστηριώδη άντρα που δοκιμάζει τις δυνάμεις του πάνω σ' αυτά που συμβαίνουν. Πολλοί του συνεργείου μου είναι Μεξικανοί. Ο μεξικάνικος κινηματογράφος έχει σήμερα πολύ καλούς τεχνικούς».
- Με τους ηθοποιούς πώς τα πάτε; Π.χ. με τον Μπιλ Μάρεϊ στα «Σπασμένα λουλούδια»;
«Πρέπει να βρεις τον τρόπο του καθενός. Ηθελα να οδηγήσω τον χαρακτήρα του Μπιλ σε σημείο σύγχυσης. Δεν μου αρέσει να δείχνω πάντα ένα οριστικό φινάλε. Η ζωή δεν είναι πάντα έτσι. Γι' αυτό και άφησα τον χαρακτήρα αυτής της ταινίας στο παρόν. Δεν σκέφτεται το παρελθόν, ούτε το μέλλον, δεν ξέρουμε τι έχει μάθει».
- Οι ηθοποιοί σας έχουν μια φυσικότητα που νομίζεις πως έχετε κάνει ατέλειωτες πρόβες για να την πετύχετε. Είναι έτσι;
«Σε μερικούς ηθοποιούς δεν αρέσει να κάνουν πρόβα ενώ σε άλλους αρέσει. Προτιμώ να τους κάνω πρόβα σε άλλες, ανύπαρκτες σκηνές, αντί γι' αυτές που παίζουν, ώστε να ταυτιστούν με τον χαρακτήρα τους. Σε μερικούς αρέσει να αυτοσχεδιάζουν σε άλλους όχι. Προσπαθώ κάθε φορά να τους ακολουθώ. Για παράδειγμα, με τον Φόρεστ Γουίτακερ στο "Ghost Dog" δεν κάναμε καθόλου πρόβες. Απλώς για περίπου δύο βδομάδες προσπαθούσε να είναι ο Ghost Dog, περπατούσαμε στη Νέα Υόρκη κι αγοράζαμε πίτσα, μιλήσαμε στους ανθρώπους, και ήταν ο ρόλος. Είναι δύσκολο για έναν ηθοποιό να γίνει ο χαρακτήρας με μια απλή διαταγή. Χρειάζεται προετοιμασία».
- Και με τον Ρομπέρτο Μπενίνι;
«Με τον Ρομπέρτο αυτοσχεδιάζεις. Μιλούσαμε μισά αγγλικά και μισά ιταλικά. Οταν γυρίζαμε τη "Νύχτα στη Γη", είχαμε ένα πλάνο που διαρκούσε έξι λεπτά και του έλεγα "Ρομπέρτο, αυτή τη φορά πρέπει να διαρκεί μόνο τρία". Μου έλεγε: "ΟΚ., μην ανησυχείς". Το ξαναγυρίζαμε, αλλά τώρα διαρκούσε εννέα λεπτά! Στον "Νεκρό" είχα τον Τζόνι Ντεπ, τον Ρόμπερτ Μίτσαμ και τον Ιγκι Ποπ σε μια σκηνή που δεν μας άρεσε και καθίσαμε και οι τρεις στο τρέιλερ και την ξαναγράψαμε. Ο Ιγκι μάλιστα ήταν τόσο ενθουσιασμένος με το ρόλο του Ινδιάνου που φορούσε γυναικεία ρούχα, ώστε μου ζήτησε να του χαρίσω το καπέλο του κοστουμιού».
- Μοντάρετε τις ταινίες σας ενώ γυρίζετε;
«Ποτέ. Δεν υπάρχει χρόνος όταν εργάζεσαι 16 ώρες το 24ωρο. Εχω έναν καλό μοντέρ, τον Τζέι Ραμπίνοβιτς, που χρησιμοποιώ πάντα. Ξεκουράζομαι μία βδομάδα μετά τα γυρίσματα κι ύστερα αρχίζω. Ο Τζέι όμως κάνει ένα πρώτο μοντάζ που δεν έχω δει. Πρέπει να προσέχεις γιατί όλα αλλάζουν στο γύρισμα μιας ταινίας. Αλλά δεν πρέπει πάντα να αντιστέκεσαι σ' αυτό. Αν, π.χ., αρχίσει να βρέχει, μπορείς να εκμεταλλευτείς τη βροχή. Μου αρέσει να είμαι ανοιχτός, να δουλεύω ενστικτωδώς. Η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις. Και πρέπει να τις αξιοποιείς».

You Might Also Like

0 σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Δημοφιλείς 30 ημέρες

Δημοφιλείς 7 ημέρες